ZIC ZAZOU – OBSTINATO

De realiteit is soms niet wat zij lijkt en een tikkeltje obstinaat. Zo kan een klapstoel ineens tot harp worden omgetoverd, een barbecue tot xylofoon of blijkt een onschuldige schemerlamp in ‘werkelijkheid’ (?!) een soort gitaar te zijn. Tja, je moet er maar opkomen. Dat doet het Franse collectief Zic Zazou (zazou is Frans voor…

Yang Liping Under Siege (China)

In eigen land is regisseur en choreograaf Yang Liping een superster, vele malen onderscheiden voor haar visueel indrukwekkende megaspektakels. ‘Under Siege’ is een bewerking van de klassieke Peking-opera ‘Farewell My Concubine’ en gaat over de krijgsheren Xiang Yu en Liu Bang. Liping brengt deze sage in een enscenering vol dans, martial arts, traditionele Chinese dansvormen, hiphop,…

YAMATO – BAKUON

Sinds Nederland kennismaakte met de Japanse kumi-taiko, het drummen in ensembleverband, zijn de ‘Japanse trommelaars’ niet meer van de Nederlandse podia weg te denken. Ondekoza was een van de eerste groepen die de eeuwenoude trommelkunst – die mogelijk al van rond het begin van onze jaartelling stamt – naar een wereldwijd publiek bracht. De laatste…

WUNDERKAMMER C!rca

Wie met een beetje inlevingsvermogen naar de nieuwe show van het Australische gezelschap C!irca kijkt, zal zich af en toe moeten verbijten. Want een acrobate die haar sexy pumps eens stevig op (of in?) de schouders van haar partner plaatst, of een act waarbij elk moment het droge, knappende geluid van een nekbreuk kan klinken…?…

WIM VANDEKEYBUS/ULTIMA VEZ – NIEUWZWART

Wim Vandekeybus is wat men noemt een ‘vaste waarde’ op de Nederlandse podia. Dat is hij eigenlijk al sinds zijn debuutchoreografie What the Body Does Not Remember (1987). Ruim twintig jaar lokt de Vlaamse choreograaf, danser, acteur, regisseur, fotograaf en scenarist Vandekeybus naast dansliefhebbers ook een breed theaterpubliek naar de schouwburgen. Zij komen af op…