BATSHEVA DANCE COMPANY – SADEH21

Naharin’s voorstelling SADEH21 (het woord betekent ‘onderzoeksveld’ in het Hebreeuws) speelt zich af op een eenvoudig, wit, kaal toneel. Een danseres komt op en danst een solo. Eén voor één betreden de andere dansers het toneel en vullen het theater met bewegingen en met emoties. De bewegingen beginnen alledaags, uit het leven gegrepen, om dan plots om…

BATSHEVA DANCE COMPANY – MAX & MAMOOTOT

Met de voorstelling Three ging Ohad Naharin, het artistieke boegbeeld van het Israëlische gezelschap Batsheva Dance Company, terug naar de grondbeginselen van dans: beweging, energie, tijd, ruimte. Zonder al te veel theatrale extraatjes liet hij zeventien fantastische dansers over het toneel razen, als jonge kalveren die voor het eerst de wei in mogen. Het werd…

BARELY METHODICAL TROUPE – BROMANCE

Met Bromance veroverden drie jonge knullen in 2014 stormenderhand het publiek in Edinburgh, tijdens een van de belangrijkste internationale theaterfestivals van het jaar. Waarmee? Tja, dat valt nog niet zo gemakkelijk te omschrijven. Bromance is een mengeling van circus, dans, Bboying, tricking, free running, cyr wheel, parkour, slangenmenstechniek en duo-acrobatiek, en dan vergeten we waarschijnlijk…

BALLET VLAANDEREN – WEST

Ballet Vlaanderen danst werk van Merce Cunningham, William Forsythe en Shahrazad: drie Amerikaanse choreografen. Ze hebben elk hun eigen visie, identiteit en unieke bewegingstaal. Pond Way – Merce Cunningham Cunningham liet zich voor dit werk inspireren door zijn vroegste herinneringen, toen hij als kind keitjes op het water deed stuiteren. Het ballet werd een meditatieve…

BALLET NATIONAL DE MARSEILLE – EMIO GRECO | PIETER C. SCHOLTEN – CORPS DU BALLET

De uitdrukking “je lichaam in de strijd gooien” wordt niet alleen gebruikt door één van hun favoriete filmmakers, Paolo Pasolini, maar is ook zeer toepasselijk op dit allereerste werk dat de choreografen Emio Greco and Pieter Scholten maakten als directeuren van Ballet National de Marseille. Greco and Scholten blijven de grenzen van klassieke dans verkennen.…

ANDRÉ GINGRAS – IDORU

In zijn nieuwe avondvullende voorstelling IDORU belicht Gingras het fenomeen van de hedendaagse creatie en aanbidding van idolen – denk aan Idols of So you think you can dance. De titel is afgeleid van het Japanse ‘Aidoru’ en refereert naar de meestal jonge meisjes die, voor een periode variërend van enkele maanden tot een paar…